Την ίδια ώρα που η κυβέρνηση δείχνει να προκρίνει το μοντέλο της ολικής παραχώρησης των δύο μεγάλων λιμένων της χώρας στονΠειραιά και τη Θεσσαλονίκη, η κινεζική Cosco παίρνει θέση διεκδίκησης του ΟΛΠ, στέλνοντας μήνυμα στο Μέγαρο Μαξίμου ότι επιθυμεί να αποκτήσει τον πλήρη μετοχικό έλεγχο του λιμανιού.
Οι Κινέζοι, διαπιστώνοντας ότι τρία χρόνια μετά τη συμφωνία παραχώρησης
των δύο ΣΕΜΠΟ (σταθμοί εμπορευματοκιβωτίων), ο Πειραιάς εξελίσσεται σε
ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Μεσογείου, με τη διακίνηση
εμπορευματοκιβωτίων να έχει υπερτριπλασιαστεί προσεγγίζοντας τα 2,7
εκατ. κοντέινερ από 850.000 το 2010, εύλογα θέλουν διεύρυνση της
παρουσίας τους και μάλιστα με πώληση μετοχών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο ίδιο διάστημα η διακίνηση κοντέινερ στα
υπόλοιπα ανταγωνιστικά μεσογειακά λιμάνια αυξήθηκε μόνο κατά 20% .
Ετσι, η συνήθως φειδωλή στις επίσημες τοποθετήσεις της διοίκηση της
κινεζικής εταιρείας, έδειξε με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο τις προθέσεις
της, με τον Ελληνα γενικό εμπορικό διευθυντή της Piraeus Container
Terminal, θυγατρική της Cosco, που ελέγχει τους ΣΕΜΠΟ ΙΙ και ΙΙΙ, Τάσο
Βαμβακίδη, να δηλώνει ότι η Cosco ενδιαφέρεται για το λιμάνι του Πειραιά
και πως θεωρεί ως καλύτερη μέθοδο για να ευνοηθεί η περαιτέρω ανάπτυξη,
την πώληση των μετοχών του ΟΛΠ.
Μάλιστα, η κινεζική Cosco έχει ήδη έρθει σε επαφή με την κυβέρνηση, ενώ
σύμφωνα με πληροφορίες η προσφορά κινείται στα επίπεδα του 1 δισ. ευρώ.
Η ξέφρενη πορεία του Πειραιά που καταγράφηκε το 2011 με άνοδο της τάξης
του 73,5% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και που συνεχίστηκε και το
2012, υπερβαίνοντας κατά 700.000 κοντέινερ περίπου τις συμβατικές
υποχρεώσεις που απορρέουν από τη σύμβαση παραχώρησης, έχει προκαλέσει
μεγάλο ενδιαφέρον για τα ελληνικά λιμάνια, που αρχίζουν να αποκτούν
σημαντικά πλεονεκτήματα, έναντι των βόρειων λιμανιών της Ευρώπης, όπως
το Ρότερνταμ, το Αμβούργο και η Αμβέρσα.
Στην κορυφή
Μάλιστα, όπως όλα δείχνουν, το 2013 ο Πειραιάς θα σκαρφαλώσει στην κορυφή των υπερπόντιων σταθμών εμπορευματοκιβωτίων του κινεζικού ομίλου μαζί με το τέρμιναλ που διαχειρίζεται στο Σουέζ, ενώ σύμφωνα με πηγές της εταιρείας διαχείρισης υπολογίζεται ότι ο ΟΛΠ από τη δραστηριότητα της ΣΕΠ εισέπραξε σε ενοίκια το ποσό των 28 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα, όπως όλα δείχνουν, το 2013 ο Πειραιάς θα σκαρφαλώσει στην κορυφή των υπερπόντιων σταθμών εμπορευματοκιβωτίων του κινεζικού ομίλου μαζί με το τέρμιναλ που διαχειρίζεται στο Σουέζ, ενώ σύμφωνα με πηγές της εταιρείας διαχείρισης υπολογίζεται ότι ο ΟΛΠ από τη δραστηριότητα της ΣΕΠ εισέπραξε σε ενοίκια το ποσό των 28 εκατ. ευρώ.
Η Cosco προχωρά σε νέες επενδύσεις 20 εκατ. ευρώ εκτός αρχικού
σχεδιασμού, που θα ενισχύσουν την ετήσια δυναμικότητα του σταθμού
εμπορευματοκιβωτίων. Με τις επενδύσεις αυτές ο επιχειρησιακός στόχος
φθάνει τα 4,7 εκατ. εμπορευματοκιβώτια από 3,6 εκατομμύρια που ήταν η
συμβατική υποχρέωση της εταιρείας.
Συγκεκριμένα, ο κινεζικός κολοσσός προχωρά σε παραγγελίες 12 γερανοφόρων
οχημάτων στοιβασίας. Παράλληλα, από την 1η Ιουνίου του 2013 η Cosco θα
ξεκινήσει να λειτουργεί στο τέρμινάλ της στον Πειραιά και την πρώτη φάση
του νέου προβλήτα ΙΙΙ, που αποτελεί τη μεγαλύτερη επένδυση που
περιλήφθηκε στη συμφωνία παραχώρησης του ΣΕΜΠΟ από τον ΟΛΠ στους
Κινέζους.
Νέα απόβαση
Κινέζοι θέλουν και τον ΟΛΘ
Κινέζοι θέλουν και τον ΟΛΘ
Παράλληλα με τον ΟΛΠ «τρέχουν» και οι διαδικασίες για το λιμάνι της
Θεσσαλονίκης. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι μέχρι στιγμής ενδιαφέρονται
περισσότεροι από πέντε διεθνείς παίκτες, στους οποίους περιλαμβάνεται
και η κινεζική Hutchinson. Οπως και στην περίπτωση της Cosco, οι
περισσότεροι από τους ομίλους που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και για το
λιμάνι της Θεσσαλονίκης, δείχνουν να προτιμούν τις ολικές παραχωρήσεις,
πιέζοντας μάλιστα να ολοκληρωθούν το συντομότερο δυνατόν οι διαδικασίες
και να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις.
Σε κάθε περίπτωση, μέσα στις επόμενες ημέρες το ΤΑΙΠΕΔ θα γνωστοποιήσει
το μοντέλο που έχει προτείνει στην κυβέρνηση να υιοθετήσει για τους
διαγωνισμούς αξιοποίησης ΟΛΠ και ΟΛΘ, ωστόσο όλες οι πληροφορίες
συγκλίνουν στο ότι το προτεινόμενο μοντέλο θα είναι η ολική παραχώρηση,
είτε με την παραχώρηση του συνόλου των δραστηριοτήτων των λιμένων είτε
με πώληση μετοχών.
ΚΑΝΕΙ ΤΟΝ ΚΙΝΕΖΟ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Οι 13 επαχθείς όροι που περιλαμβάνει η σύμβαση και καλούνται να
υπογράψουν με την Cosco οι έλληνες λιμενεργάτες στον Πειραιά.
Τι γίνεται πίσω από τις πύλες του Νέου Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων
της Cosco;
Οπου κι αν θέσει κανείς το ερώτημα, απάντηση δεν παίρνει. Από τις αρχές
Ιουνίου που η εκμετάλλευση του Προβλήτα ΙΙ πέρασε στην ΣΕΠ Α.Ε., θυγατρική της κινεζικής
εταιρείας στην Ελλάδα, για τους εργαζόμενους το Ικόνιο παραπέμπει σε επαρχία της
Κίνας. Το βέβαιο είναι ότι οι συνθήκες εργασίας δεν διέπονται από την ελληνική και
την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Η σύμβαση που καλούνται να υπογράψουν οι λιμενεργάτες της Cosco περιλαμβάνει
13 όρους που απαντώνται στο κινεζικό μοντέλο εργασίας.
1. Ολοι οι εργαζόμενοι προσλαμβάνονται ως ανειδικευτοι εργάτες.
2. Η εταιρεία έχει το δικαίωμα μετακίνησης χωρίς συμφωνία του εργαζόμενου.
3. Η εργασία είναι οκτάωρη, σε κυλιόμενες βάρδιες και το ωράριο συνεχές
ή σπαστό. Η υπέρβαση του ωραρίου λογίζεται ως οικειοθελής προσφορά, εκτός κι αν
υπάρχει γραπτή εντολή διευθυντή.
4. Η αμοιβή είναι 40 ευρώ την ημέρα. Στο ημερομίσθιο περιλαμβάνονται
τα επιδόματα και οι πρόσθετες αμοιβές για νυχτερινή εργασία, αργίες, υπερεργασία,
εκτός έδρας.
5. Στην αμοιβή περιλαμβάνονται και όλες οι κρατήσεις, εισφορές, φόροι,
τέλη κ.λπ.
6. Οι εργαζόμενοι, παρότι έχουν ημερομίσθιο, πληρώνονται την τελευταία
ημέρα του μήνα.
7. Οποιεσδήποτε παροχές (bonus), εναπόκεινται στη διοίκηση (από ελευθεριότητα
όπως αναφέρεται) και μπορούν να ανακληθούν ανά πάσα στιγμή.
8. Η εταιρεία έχει δικαίωμα καταγγελίας αν παραβιαστεί ένας όρος ή
ο εργαζόμενος απουσιάσει χωρίς άδεια 3 ημέρες σε διάστημα ενός έτους.
9. Αν η εταιρεία επιλέξει να μην καταγγείλει τη σύμβαση, αυτή η στάση
πρέπει να θεωρείται προσωρινή.
10. Σε περίπτωση ασθένειας του εργαζομένου, η εταιρεία δικαιούται να
ελέγχει με γιατρό της δικής της επιλογής τον ασθενή.
11. Ο εργαζόμενος αναλαμβάνει έναντι της εταιρείας την υποχρέωση πίστης,
που από την ανάλυση των όρων παραπέμπει σε όρκο σιωπής.
12. Στα θέματα αδειών, η εταιρεία πρωτοτυπεί και παραπέμπει στην εργατική
νομοθεσία.
13. Για τις διαφορές αρμόδια είναι τα δικαστήρια της Αθήνας και όχι
του Πειραιά.
Πώς λειτουργεί
στην πράξη το
κινεζικό μοντέλο;
Στο ΣΕΜΠΟ της Cosco
εργάζονται 300 χειριστές μηχανημάτων και εργατοτεχνίτες και 50 διοικητικοί. Το ωράριο
των εργατοτεχνιτών είναι σπαστό. Κανείς δεν γράφει υπερωρία και όσοι εργάζονται
πενθήμερο, περίπου οι μισοί, έχουν μηνιαίες αποδοχές γύρω στα 700 ευρώ.
Για τους υπόλοιπους ισχύει καθεστώς εκ περιτροπής εργασίας με αποδοχές
300-400 ευρώ. Οι συμβάσεις είναι ημερήσιες και γίνονται μέσω της εταιρείας ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ
Α.Ε. και 5 υπεργολάβων.
Κανονισμός εργασίας δεν υπάρχει, σωματείο δεν επιτρέπεται και δεν αναγνωρίζεται
η δικαιοδοσία του Εργατικού Κέντρου, της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμένων, της ΓΣΕΕ
και των Ευρωπαϊκών Συνδικάτων. Τέσσερις καταγγελίες εξετάζονται από την Επιθεώρηση
Εργασίας, από τον περασμένο μήνα, αλλά καμία δεν έχει ολοκληρωθεί.
Από τις 30 Αυγούστου 2010 το Διεθνές Συμβούλιο Λιμενεργατών (IDC) έχει
απευθυνθεί στη διοίκηση της Cosco και της ΣΕΠ Α.Ε., ζητώντας τη συμμόρφωση στις
διεθνείς και ευρωπαϊκές συνθήκες. Δεν υπήρξε καμία απάντηση.
Στις 20 Οκτωβρίου το Συμβούλιο απευθύνθηκε και στην ελληνική κυβέρνηση,
με επιστολή προς τον Γ. Παπανδρέου και τους υπουργούς Εργασίας, Λούκα Κατσέλη, και
Θαλασσίων Υποθέσεων, Γ. Διαμαντίδη. Στο κείμενο που υπογράφεται από τον συντονιστή
του IDC για τις χώρες της ευρωζώνης, Π. Σο, αναφέρονται όλες οι παραβιάσεις της
εργατικής νομοθεσίας από την Cosco. Ούτε σε αυτή την επιστολή υπήρξε απάντηση.
Το Συμβούλιο ενημέρωσε για τη «μικρή Κίνα του Πειραιά» και την Ευρωπαϊκή
Επιτροπή, η οποία δήλωσε ότι θα στείλει επιστολή στην Αθήνα προκειμένου να πάρει
εξηγήσεις. Σε διαφορετική περίπτωση δεν αποκλείεται προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Παράλληλα το Συμβούλιο, που έχει παρουσία σε 100 ευρωπαϊκά λιμάνια, με επιστολή
προς όλες τις αντιπροσωπείες του, στις 11 Νοεμβρίου, προαναγγέλλει συντονισμένη
δράση κατά της Cosco, με μπλοκάρισμα των φορτηγών και των κοντέινερ της εταιρείας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου