Το Πολεμικό Ναυτικό της Ρωσίας αποφάσισε να επαναφέρει σε υπηρεσία τα μοναδικά σε δομή και ιδιότητες υποβρύχια του έργου 945 «Barracuda», που είναι κατασκευασμένα από τιτάνιο.
Τα υποβρύχια σκάφη από τιτάνιο, που «χτίστηκαν» τη δεκαετία του 1980, είναι πιο ανθεκτικά και δεν «τραβάνε» τις μαγνητικές νάρκες. Λόγω όμως, του πολύ υψηλού κόστος του πολύτιμου στρατηγικού μετάλλου, που είναι κατά πολλές φορές πιο ακριβό από τον χάλυβα, μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης αποφασίστηκε να διακοπεί το έργο της κατασκευής υποβρυχίων από τιτάνιο.
Όπως είπε ανώτερος αξιωματικός του ρωσικού Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, η απόφαση για την επαναφορά του σχεδίου «Barracuda» εγκρίθηκε τον Ιανουάριο σε συνεδρίαση της κεντρικής ναυτικής διοίκησης με τη συμμετοχή του αρχηγού του ΠΝ, Βίκτορ Τσιρκόφ. «Δεν ήταν μια απόφαση που ελήφθη χωρίς να εξεταστούν όλες οι παράμετροι. Εξετάσαμε το project πολύ προσεκτικά και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι η επανένταξη του σκάφους είναι οικονομικά πιο αποδοτική από ότι η ανακύκλωση του υλικού του», εξήγησε.
Κατά αεροπλανοφόρων
Σήμερα, στο ΠΝ υπάρχουν τέσσερα πυρηνικά υποβρύχια τιτανίου (εκτός από τα μίνι-υποβρύχια βαθυσκάφη για έρευνες σε μεγάλα βάθη). Δύο σκάφη ανήκουν στο έργο 945 «Barracuda», το υποβρύχιο K-239 «Καρλ» και το Κ-276 «Κοστρομά» και δύο εκσυγχρονισμένα υποβρύχια από τιτάνιο, στο έργο 945A «Condor», το K-336 «Πσκοφ» και το Κ-534 «Νίζνι Νόβγκοροντ».
Κύριος στόχος των «Barracuda» και «Condor» είναι τα αεροπλανοφόρα και τα υποβρύχια. Για την καταστροφή τους, χρησιμοποιούνται τορπίλες. Διαθέτουν δύο τορπιλοσωλήνες των 650 mm και από τέσσερις των 533 mm. Σε αντίθεση με τα «Barracuda», τα υποβρύχια κλάσης «Condor», μπορούν να εκτοξεύσουν πυρηνικούς πυραύλους τύπου Cruise «Γρανάτ» και να καταδύονται στα 600 m (50 μέτρα βαθύτερα). Για την προστασία τους από αεροπορικές επιθέσεις, τα υποβρύχια διαθέτουν αντιαεροπορικούς πυραύλους «Ιγκλά».
Όλα τα υποβρύχια, ανήκουν στην 7η Μοίρα Υποβρυχίων του Βορείου Στόλου με βάση το λιμάνι του οικισμού Βιντιάγιεβο, στην περιοχή Μούρμανσκ, στη βορειοδυτική Ρωσία. Το «Καρλ», από το 1994 βρίσκεται «σταθμευμένο» στη ναυπηγο-επισκευαστική ζώνη στο ναυπηγείο Ζβιόζντετσκα, περιμένοντας να ξεκινήσουν οι εργασίες ανακαίνισης. Το συμβόλαιο για τον εκσυγχρονισμό των δύο πρώτων υποβρυχίων έχει ήδη υπογραφεί με το ναυπηγείο Ζβιόζντετσκα. Όπως είπε ένα από τα κορυφαία στελέχη του ναυπηγείου, θα γίνουν εκτεταμένες εργασίες εκμοντερνισμού και αναβάθμισης στο σκάφος σε όλα τα συστήματα και τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό, συμπεριλαμβανομένων και των πυρηνικών αντιδραστήρων.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, στο υποβρύχιο Κ-239 «Καρλ» οι εργασίες θα ξεκινήσουν το καλοκαίρι και θα διαρκέσουν από 2-3 χρόνια στο πιο αισιόδοξο σενάριο. Στη συνέχεια, θα ανακαινιστεί το «Κοστρομά», είπε ο εκπρόσωπος του ναυπηγείου. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι, παρά την ηλικία του υποβρυχίου, το σκαρί του από τιτάνιο είναι «σε άριστη κατάσταση».
Σε αντίθεση με τον χάλυβα, το τιτάνιο δεν διαβρώνεται, έτσι εάν αφαιρέσουμε την επίστρωση από καουτσούκ που απορροφά το θόρυβο, το σώμα του υποβρυχίου είναι σαν καινούργιο, προσθέτει ο ναυπηγός μηχανικός. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία για την αναβάθμιση των υποβρυχίων, τα σκάφη από τιτάνιο θα αποκτήσουν νέα συστήματα σόναρ, αμυντικά συστήματα πληροφοριών και ελέγχου, ραντάρ και ραδιο-τεχνικά συστήματα αναγνώρισης, σύστημα πλοήγησης με βάση τα GLONASS / GPS. Επιπλέον, θα αντικατασταθούν τα οπλικά συστήματα με πυραύλους Cruise του συγκροτήματος «Calibr» (Club-S).
Βύθισε αμερικανικό υποβρύχιο
Η αντοχή των υποβρυχίων τιτανίου αποδείχθηκε το 1992, όταν το πυρηνικό υποβρύχιο «Κοστρομά» αντιμετώπισε στη θάλασσα του Μπάρεντς ένα αμερικανικό υποβρύχιο, κλάσης «Λος Άντζελες». Το ρωσικό υποβρύχιο είχε λίγες ζημιές τη στιγμή που το αμερικανικό διαγράφηκε από την λίστα των επιχειρησιακών ναυτικών μονάδων.
Ο ανεξάρτητος στρατιωτικός εμπειρογνώμονας και συγγραφέας βιβλίων για την ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού, Ντμίτρι Μπολτένκοφ, χαρακτήρισε τα υποβρύχια από τιτάνιο εθνικό θησαυρό. «Η “ανάκτηση” της ομάδας πυρηνικών υποβρυχίων πολλαπλών στόχων είναι ένα από τα πιο σημαντικά προγράμματα του ρώσικου στόλου. Η επιστροφή του έργου 945, είναι σίγουρα ένα πολύ καλό νέο. Η χρήση του τιτανίου σαν κύριο υλικό στο κύτος, δίνει στα υποβρύχια χρόνο επιχειρησιακής ζωής που μπορεί να φτάσει τα 100 χρόνια, είπε.
Αντίθετη άποψη εκφράζει ο πρώην Αρχηγός ΓΕΝ Βίκτορ Κράβτσενκο, ο οποίο λέγει ότι η ανακαίνιση υποβρυχίων που χτίστηκαν στη δεκαετία του 1980, δεν είναι η πιο σωστή λύση. «Τα σύγχρονα κράματα χάλυβα, δίνουν τη δυνατότητα να διατηρούν τα υποβρύχια το ίδιο βάθος με τα αντίστοιχα σκάφη από τιτάνιο. Έτσι, τα ειδικά πλεονεκτήματα που είχαν τα υποβρύχια από τιτάνιο απέναντι σε αυτά από χάλυβα στη σοβιετική περίοδο, έχουν εξαλειφθεί. Νομίζω, ότι θα είναι καλύτερα να χτίσουμε νέα υποβρύχια. Οι δυνατότητες τους θα είναι πολύ μεγαλύτερες».
Αναμένεται, ότι μετά την επισκευή τα τέσσερα πυρηνικά υποβρύχια θα ενταχθούν και πάλι στην ίδια 7η Μοίρα υποβρυχίων του Βόρειου Στόλου, με βάση το Βιντιάγιεβο στον Αρκτικό Ωκεανό.
Το πρωτότυπο άρθρο βρίσκεται: Izvestia



 Πηγή: mil.ru