Γράφει ο Σταύρος Τασιόπουλος, ασκ. Δικηγόρος
Πρόσφατες έρευνες, υπολογίζουν ότι τα ανασφάλιστα οχήματα στην Ελλάδα έχουν ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο, ενώ αντίστοιχα οι υποθέσεις που εκκρεμούν από ατυχήματα που έχουν προκύψει με ανασφάλιστα οχήματα είναι πάρα πολλές.
Σε περίπτωση που εμπλακείτε σε ατύχημα με ανασφάλιστο όχημα, θα πρέπει να καλέσετε αμέσως την Τροχαία, γιατί η καταγραφή του συμβάντος, των στοιχείων του ανασφάλιστου οχήματος και του οδηγού του είναι απαραίτητη.
Σε περίπτωση που ένα ανασφάλιστο όχημα προκαλέσει ζημιά σε άλλο ασφαλισμένο όχημα, τότε ο νόμος προβλέπει διοικητικές κυρώσεις, δηλαδή, αφαίρεση πινακίδων, αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας και διπλώματος του οδηγού, καθώς επίσης χρηματικά πρόστιμα και ποινικές κυρώσεις. Επίσης εάν εντοπιστεί ανασφάλιστο ΙΧ ή μοτό, προβλέπονται και νέες αυστηρές ποινές:
• Αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού, της άδειας κυκλοφορίας και των πινακίδων για δέκα ημέρες.
• Σε περίπτωση πρόκλησης ατυχήματος από ανασφάλιστο όχημα αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας για δύο χρόνια. Αν ο ιδιοκτήτης είναι υπότροπος, για τρία χρόνια.
• Για την επιστροφή των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας απαιτείται η προσκόμιση του σήματος ασφάλισης.
• Χρηματικό πρόστιμο 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και τα φορτηγά δημόσιας χρήσης, 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
Υπογραμμίζεται ότι «η υποχρέωση ασφάλισης υφίσταται διαρκώς από τη χορήγηση της αδείας κυκλοφορίας, χωρίς να εξαρτάται από την εν τοις πράγμασει κίνηση ή τη λειτουργία του αυτοκινήτου». Τέλος, θα πρέπει να τονιστεί πως όλοι οι ιδιοκτήτες είναι υποχρεωμένοι να ασφαλίσουν τα οχήματά τους εκτός κι αν έχουν παραδώσει τις πινακίδες τους στην Εφορία και τα έχουν θέσει έτσι σε «ακινησία».
Πρέπει επίσης να γνωρίζετε πως το Επικουρικό Κεφάλαιο είναι ένας οργανισμός που στοχεύει στην αποζημίωση των θυμάτων που εμπλέκονται, χωρίς υπαιτιότητά τους, σε ατυχήματα:
• με οχήματα ανασφάλιστα
• με οχήματα άγνωστα (αν το πρόσωπο που έχει την ευθύνη παραμένει άγνωστος)
• με οχήματα ασφαλισμένα σε εταιρία που έκλεισε λόγω πτώχευσης ή έχει ανακληθεί η άδεια λειτουργίας της
Το Επικουρικό Κεφάλαιο αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια σοβαρά οικονομικά προβλήματα και συνεχώς αυξάνεται ο μέσος χρόνος αναμονής για αποζημίωση. Οι αποζημιώσεις που εκκρεμούν τόσο από την ανάκληση αδειών λειτουργιών πολλών ασφαλιστικών εταιριών, όσο και από ατυχήματα με άγνωστα και ανασφάλιστα οχήματα, εκτιμάται ότι στο σύνολο τους ξεπερνούν τα €600 εκατομμύρια, ενώ τα έσοδα του Επικουρικού Κεφαλαίου είναι μόλις €75,4 εκατομμύρια.
Σήμερα, έπειτα από την πρόσφατη τροπολογία που ψηφίστηκε για την προσπάθεια εξυγίανσης της οικονομικής κατάστασης του Επικουρικού Κεφαλαίου, ισχύουν τα εξής:
• καταβάλλεται χρηματική ικανοποίηση λόγω ψυχικής οδύνης από απώλεια ζωής μέχρι €6.000 για κάθε δικαιούχο, σε κάθε περίπτωση καταβολής αποζημίωσης (ανασφάλιστο ή άγνωστο όχημα, ή όχημα που έκλεισε η ασφαλιστική του εταιρία).
• δεν επιτρέπεται η κατάσχεση των περιουσιακών στοιχείων του οργανισμού για αποζημιώσεις που εκκρεμούν, μέχρι το 2016.
• υπάρχει συγκεκριμένο όριο συνολικής αποζημίωσης μέχρι και €100.000, σε περίπτωση αποζημίωσης λόγω πτώχευσης ή ανάκλησης άδειας λειτουργίας της ασφαλιστικής εταιρίας του υπαίτιου οχήματος.
Το όριο αυτό ισχύει για το σύνολο των ζημιών και το ποσό που θα καταβάλει πλέον το Επικουρικό κεφάλαιο δε θα είναι ολόκληρη η αποζημίωση, αλλά ένα ποσοστό της.
Πρόσφατες έρευνες, υπολογίζουν ότι τα ανασφάλιστα οχήματα στην Ελλάδα έχουν ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο, ενώ αντίστοιχα οι υποθέσεις που εκκρεμούν από ατυχήματα που έχουν προκύψει με ανασφάλιστα οχήματα είναι πάρα πολλές.
Σε περίπτωση που εμπλακείτε σε ατύχημα με ανασφάλιστο όχημα, θα πρέπει να καλέσετε αμέσως την Τροχαία, γιατί η καταγραφή του συμβάντος, των στοιχείων του ανασφάλιστου οχήματος και του οδηγού του είναι απαραίτητη.
Σε περίπτωση που ένα ανασφάλιστο όχημα προκαλέσει ζημιά σε άλλο ασφαλισμένο όχημα, τότε ο νόμος προβλέπει διοικητικές κυρώσεις, δηλαδή, αφαίρεση πινακίδων, αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας και διπλώματος του οδηγού, καθώς επίσης χρηματικά πρόστιμα και ποινικές κυρώσεις. Επίσης εάν εντοπιστεί ανασφάλιστο ΙΧ ή μοτό, προβλέπονται και νέες αυστηρές ποινές:
• Αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού, της άδειας κυκλοφορίας και των πινακίδων για δέκα ημέρες.
• Σε περίπτωση πρόκλησης ατυχήματος από ανασφάλιστο όχημα αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας για δύο χρόνια. Αν ο ιδιοκτήτης είναι υπότροπος, για τρία χρόνια.
• Για την επιστροφή των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας απαιτείται η προσκόμιση του σήματος ασφάλισης.
• Χρηματικό πρόστιμο 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και τα φορτηγά δημόσιας χρήσης, 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
Υπογραμμίζεται ότι «η υποχρέωση ασφάλισης υφίσταται διαρκώς από τη χορήγηση της αδείας κυκλοφορίας, χωρίς να εξαρτάται από την εν τοις πράγμασει κίνηση ή τη λειτουργία του αυτοκινήτου». Τέλος, θα πρέπει να τονιστεί πως όλοι οι ιδιοκτήτες είναι υποχρεωμένοι να ασφαλίσουν τα οχήματά τους εκτός κι αν έχουν παραδώσει τις πινακίδες τους στην Εφορία και τα έχουν θέσει έτσι σε «ακινησία».
Πρέπει επίσης να γνωρίζετε πως το Επικουρικό Κεφάλαιο είναι ένας οργανισμός που στοχεύει στην αποζημίωση των θυμάτων που εμπλέκονται, χωρίς υπαιτιότητά τους, σε ατυχήματα:
• με οχήματα ανασφάλιστα
• με οχήματα άγνωστα (αν το πρόσωπο που έχει την ευθύνη παραμένει άγνωστος)
• με οχήματα ασφαλισμένα σε εταιρία που έκλεισε λόγω πτώχευσης ή έχει ανακληθεί η άδεια λειτουργίας της
Το Επικουρικό Κεφάλαιο αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια σοβαρά οικονομικά προβλήματα και συνεχώς αυξάνεται ο μέσος χρόνος αναμονής για αποζημίωση. Οι αποζημιώσεις που εκκρεμούν τόσο από την ανάκληση αδειών λειτουργιών πολλών ασφαλιστικών εταιριών, όσο και από ατυχήματα με άγνωστα και ανασφάλιστα οχήματα, εκτιμάται ότι στο σύνολο τους ξεπερνούν τα €600 εκατομμύρια, ενώ τα έσοδα του Επικουρικού Κεφαλαίου είναι μόλις €75,4 εκατομμύρια.
Σήμερα, έπειτα από την πρόσφατη τροπολογία που ψηφίστηκε για την προσπάθεια εξυγίανσης της οικονομικής κατάστασης του Επικουρικού Κεφαλαίου, ισχύουν τα εξής:
• καταβάλλεται χρηματική ικανοποίηση λόγω ψυχικής οδύνης από απώλεια ζωής μέχρι €6.000 για κάθε δικαιούχο, σε κάθε περίπτωση καταβολής αποζημίωσης (ανασφάλιστο ή άγνωστο όχημα, ή όχημα που έκλεισε η ασφαλιστική του εταιρία).
• δεν επιτρέπεται η κατάσχεση των περιουσιακών στοιχείων του οργανισμού για αποζημιώσεις που εκκρεμούν, μέχρι το 2016.
• υπάρχει συγκεκριμένο όριο συνολικής αποζημίωσης μέχρι και €100.000, σε περίπτωση αποζημίωσης λόγω πτώχευσης ή ανάκλησης άδειας λειτουργίας της ασφαλιστικής εταιρίας του υπαίτιου οχήματος.
Το όριο αυτό ισχύει για το σύνολο των ζημιών και το ποσό που θα καταβάλει πλέον το Επικουρικό κεφάλαιο δε θα είναι ολόκληρη η αποζημίωση, αλλά ένα ποσοστό της.
rizopoulospost.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου